Van kaartenbak naar cyberrisico’s

Mijn eerste baas had een kaartenbak met daarin het hele klantenbestand – op alfabet geordend. Die kaartenbak stond naast zijn telefoon, zodat hij snel kon inspelen op de vragen van de klanten die hem belden. Daar was hij trots op. Het was begin jaren negentig. Inmiddels werkt het allemaal heel anders. Gelukkig.

ICT-systemen zijn ons geweldig van dienst. Geen bedrijf kan meer zonder, maar daarmee neemt de afhankelijkheid ervan ook steeds verder toe. Laatst viel bij ons op kantoor de stroom uit en ik realiseerde mij dat wij zonder noodstroomvoorziening niets meer hadden kunnen doen met z’n allen. Als je dan verder denkt, aan bedrijven die voor hun omzet afhankelijk zijn van internet, kun je je nauwelijks een voorstelling maken van de gevolgen als het eens niet naar behoren functioneert.

Niet alleen onze kwetsbaarheid dus, ook die van onze klanten is in de loop van de jaren veranderd. Dat heeft de inhoud van ons werk heel anders gemaakt. De bedrijfsprocessen en diensten zijn veranderd  en daarmee ook de bedrijfsrisico’s van onze klanten. In de risico-analyse die wij voor onze klanten maken, komen hele andere zaken aan de orde dan – pak ‘m beet – vijf jaar geleden en een vergelijking met begin jaren negentig is eigenlijk nauwelijks meer te maken.

Het analyserapport dat wij voor onze klanten opstellen is altijd gerelateerd aan de continuïteitswaarborging van een bedrijf. In ons advies beginnen we bij de maatregelen om ellende te voorkomen, eventueel aangevuld met een verzekeringsadvies om het cyberrisico van het bedrijf af te dekken. Dat cyberrisico is het risico op financiële schade door computer- of ICT-systeem, zonder dat er sprake is van materiële schade. De schade die een hacker  veroorzaakt als hij een webwinkel plat legt valt daar bijvoorbeeld onder. Of de schade die voortkomt uit (online) datadiefstal, of de financiële gevolgen van technisch falen van hardware of software.

Deze risico’s zijn niet gedekt op verzekeringen zoals inventaris, goederen, bedrijfsschade of aansprakelijkheid. En denk niet dat zo’n cyberverzekering per definitie duur is, want de hoogte van de premie hangt samen met de hoogte van het risico dat uw bedrijf loopt. Bovendien ‘koopt’ u met zo’n verzekering voor een vast bedrag per jaar ook kennis, kunde, hulp en een netwerk van juristen in. Het is het overwegen waard.

De verzekeringswereld speelt razendsnel in op de ontwikkelingen en komt regelmatig op de markt met nieuwe verzekeringsoplossingen. Wij volgen ze op de voet en laten het onze klanten weten als ze er baat bij kunnen hebben. Ook als u als ondernemer nog geen klant bij ons bent kunt u zich natuurlijk laten informeren. Neem contact met ons op en maak gewoon een afspraak.

Rudo Baksteen
Bedrijfsadviseur schade- en inkomensverzekeringen
Baksteen & Pul financiële dienstverleners

U bent van harte welkom.

Telefonisch of op ons kantoor in Epe, wij maken tijd voor u vrij.