"Stap terug? Voor mij een sprong vooruit"

Verhaal van
Whats App Image 2025 07 10 at 12 43 37 3 2025 09 16 070302 tttv

Marcel (50) vertelt openhartig over zijn loopbaan en de bewuste keuze om het roer om te gooien. Na jarenlange ervaring in leidinggevende functies binnen de financiële dienstverlening, besloot hij eind 2024 dat het tijd was voor verandering.

Een loopbaan vol inzichten
Marcel begon zijn carrière in de financiële dienstverlening en groeide door naar leidinggevende functies bij verschillende organisaties. Na ervaringen bij zowel kleinere als grotere bedrijven ontdekte hij dat zijn hart ligt bij persoonlijk contact en het werken in een betrokken team. In 2018 maakte hij de overstap naar Baksteen & Pul, waar hij aan de slag ging als operationeel directeur. In die rol kreeg hij brede verantwoordelijkheden en volop ruimte om zich verder te ontwikkelen.

“In een compact team betekent dat je van alles iets doet, van ICT tot HR, financiën en marketing,” vertelt Marcel. “Dat was even schakelen, maar ook precies de uitdaging die ik zocht.” Om zichzelf verder te ontwikkelen binnen Baksteen & Pul, volgde hij de hbo-opleiding Bedrijfskunde, met als specialisatie verandermanagement. “Een onderwerp dat me tot op de dag van vandaag enorm boeit. Hoe krijg je mensen mee in verandering? Wat werkt wel, wat werkt niet?” 

De kracht van keuzes durven maken
De samenvoeging van 17 kantoren binnen Licent in 2023 bracht nieuwe verantwoordelijkheden en uitdagingen met zich mee. Marcel werd teamleider van meerdere vestigingen binnen Berends & Slump en Baksteen & Pul in Epe. “Het managen van teams en het structureren van processen heb ik met veel plezier gedaan. Het omgaan met mensen vind ik het mooiste wat er is. Maar op een gegeven moment begon ik me af te vragen: doe ik dit nog met plezier, of vooral uit loyaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel? Meerdere vestigingen betekent ook dat je niet overal tegelijk en langdurig kunt zijn. Ik miste vooral de diepere verbondenheid met collega’s, wat ik voor 2023 in een kleinere, andere setting wel ervaarde. En dat lag niet aan mijn collega’s. Ik heb hele mooie, leuke, kundige en enthousiaste mensen ontmoet, maar zat vooral in mijn eigen worsteling.”

Het werd voor Marcel meer en meer duidelijk dat er iets moest veranderen. “Gevoel en ratio lopen daarbij niet altijd parallel en dit proces wil je zorgvuldig doen en kost tijd.  Gesprekken met mijn vrouw Miranda, Auke Pul, Michiel Gijsbers en een externe coach waren daarin heel belangrijk en waardevol.”

“Auke kan daarbij vaak direct tot de kernvraag komen: ‘Ben je blij?’ Dat is trouwens een vraag die hij altijd stelt en het startpunt is geweest van veel mooie gesprekken. Na veel reflectie besefte ik: ik wil geen leiding meer geven. Ik wil onderdeel zijn van een team, direct klantcontact hebben en op een andere manier van waarde zijn.”

Sinds april van dit jaar vervult Marcel een nieuwe rol binnen Licent, als relatiebeheerder zakelijk. Een functie waarin hij zijn vakkennis, luisterend oor en ervaring optimaal kan benutten. “Ik zit weer met klanten ‘aan tafel’. Dat directe klantcontact, daar haal ik voldoening uit. Ik voel me verantwoordelijk, betrokken, en weet dat ik verschil maak.”

Een ander pad, maar voor mij is het een stap vooruit. Ik doe weer waar ik goed in ben en waar ik gelukkig van word.

— Marcel de Groot

Hoe Licent deze stap mogelijk maakte
Marcel ervaart de manier waarop Licent is ingericht als prettig. Licent ondersteunt de aangesloten advieskantoren met IT, compliance, HR, Marketing en procesoptimalisatie. Daardoor ontstaat er ruimte voor mensen om te doen waar ze goed in zijn. “We hebben nu meer en meer slagkracht, en tegelijkertijd de vrijheid om dicht bij onze eigen cultuur te blijven,” legt Marcel uit. “De persoonlijke benadering richting de klant blijft het belangrijkst. Daar sluit mijn nieuwe rol naadloos op aan.”

Zijn ervaring als teamleider blijft waardevol in zijn nieuwe functie. “Ik weet wat er speelt binnen een team, hoe processen werken en dat neem ik elke dag mee in mijn werk als relatiebeheerder. Maar het mooiste is: ik heb weer direct klantcontact. Dat geeft mij veel voldoening en nieuwe energie.”

De overstap bracht hem niet alleen werkplezier, maar ook balans. “Ik heb het vertrouwen gekregen om deze keuze te maken, en daar ben ik dankbaar voor.”